m/s Ojców

Ojców na morzach i oceanach świata

m/s OjcówWprowadzony do eksploatacji pół wieku temu (5 marca 1960 r.) drobnicowiec nosił banderę Polskich Linii Oceanicznych, czyli armatora, specjalizującego się w stałej żegludze liniowej. „Ojców” był jednym z rodziny B-59. Serię tę budowano w szczecińskiej stoczni im. Adolfa Warskiego w latach 1959-1962. Reprezentujące ją jednostki nazywano lewantami z racji przeznaczenia do obsługi linii lewantyńskiej, czyli rejsów w basenie Morza Śródziemnego (głównie do portów Bliskiego Wschodu) z odgałęzieniami na morza: Czarne i Czerwone.
„Ojców” – nota bene, 51. statek w historii szczecińskiej stoczni – miał w Polskich Liniach Oceanicznych dość liczne rodzeństwo: „Oliwę”, „Orłowo”, „Olkusz” i „Ornetę”, identyczne jednostki pływały ponadto pod banderą Indonezji („Sapudi”, „Salajar”, „Sangihe” i „Sawu”). Były to jednostki o nośności ok. 4.500 ton, długie na 114 m, szerokie na prawie 15, o zanurzeniu 6,4 m. Napędzały je silniki spalinowe MAN o mocy 4.160 KM, dzięki czemu mogły osiągać prędkość 15 węzłów (około 23,5 km/godz.). Przewożone towary mieściły się w 5 ładowniach.
Uroczyste wodowanie „Ojcowa” nastąpiło 27 czerwca 1959 r.
Jego matką chrzestną została Judyta Jendza, żona ówczesnego dyrektora Stoczni im. Warskiego, Henryka (1921-1962), człowieka, który przeszedł do legendy przemysłu okrętowego.
(…)

Czytaj cały artykuł…

Dodaj komentarz